Televideniyening ayanchli ahvoli
Hozirgi kunda televideniyeda foydali, tomoshabin uchun nafi tegadigan dasturlardan ko‘ra son-sanoqsiz reklamalar, bema’ni ko‘rsatuvlar, sifatsiz seriallar bir talay. Statistik ma’lumotlarning ko‘rsatishicha, televizor ko‘ruvchilarning ko‘p qismi uy bekalari, bolalar va qariyalardir. Sizningcha, hozir efirga uzatilayotgan dasturlar, seriallarni oila davrasida ko‘rish mumkinmi? Misol qilib keltiradigan bo‘lsak, “Yor-yor”, “Millar”, “Ilk uchrashuv”, “Aldama meni”, “Lady shou”... sanasak oxiri yo‘q. “Yor-yor”, “Ilk uchrashuv” ko‘rsatuvlarining o‘xshashligi, hattoki chet el televideniyesidan olinishi ham bir xil.
Koʻngilochar dasturlarda ham bachkanalik avjiga chiqqan: “Qalpoq”, “Qahqaha”, “Lady shou”, “Aldama meni”, “Birgalikda”, “Ertalabdan salom”, “Boriga baraka”... “Ertalabdan salom” koʻrsatuvining ijtimoiy tarmoqdagi obunachilari tomonidan deyarli bir xil fikrlar kelgan: “Iltimos, koʻrsatuv boshlovchilari orasidan Shukrullo Isroilovni chiqarib tashlang. Bu koʻrsatuvni oila davrasida koʻrib boʻlmaydi, Shukrullo Isroilovning bachkana qiliqlari-yu uyatsiz gaplari farzandlarimiz ongiga salbiy taʼsir koʻrsatadi”. Shukrullo Isroilovning “Oshxona qirollari’ koʻrsatuvida ham koʻpgina shou-biznes vakillari, mashhur yulduzlarning oshxonaga kirib olishi hammaga ham yoqavermaydi. Yana bir koʻrsatuv borki, jurnalist sifatida oxirigacha asabni buzmay koʻrish mumkin emas. “Millar” informatsion dasturi noodatiy tarzda omma eʼtiborini tortaman deb, jurnalist etikasi, auditoriya oldiga chiqishning mauayyan tartib-qoidalarini buzishmayaptimi? Oʻzbek hayotini boricha koʻrsatyapmiz, deya taʼkidlanayotgan telenovellalarning ham mavzusi tor doira bilan cheklanib qolgan.
Keling, “Alhazar”, “Iqror”, “Otalar soʻzi”, “Buni hayot deydilar” orqali koʻtarilgan mavzularga eʼtibor qaratamiz: oila mojarolari, qaynona-kelin munosabatlari, yomon qoʻshni, zoʻravon qaynota, ota, qayinaka-yu ukalar, tarbiyasiz xotin-qizlar. Masalan, birgina “Iqror”da efirga uzatilgan qismlar shunday nomlangan:
Ikkinchi xotin;
Bokira chiqmagan kelin;
Qoʻshnimning xotinini sevib qoldim;
Dubayga sotilgan qiz;
Qarib quyilmagan kampirning nayrangi;
Uch yigit bir qizni zoʻrladi;
Chimildiqdan quvilgan kelin;
Zino.
Bunday telenovellalarning sarlavhasidanoq insonning hafsalasi pir boʻladi. Oʻzbek seriallari haqida gap ochilsa ham maqtana oladigan tomonimiz yoʻq. Barcha serial senariysi, syujeti deyarli bir xil ko‘rinishda. Hattoki, baʼzi aktyorlar ham oʻsha-oʻsha, bir obraz, bir xil koʻrinishda. “Subyektiv” loyihasining asoschilaridan biri Jamshidxon Isoxonov aytganidek: “Oʻzbek kino va seriallarini koʻrgan xorijliklar bizni gʻamga botgan xalq ekan deb oʻylaydi. Deyarli barcha kino va seriallarga tanlangan nom ham agressiv kayfiyatni beradi. Bundan tashqari, ulardagi beoʻxshov kadrlar ham eʼtibordan chetda qolmoqda. Televideniye – ommaviy ongsizlantirishga aylanib bormoqda!”. Oʻzbek seriallari nomlari sayoz tanlangan, masalan: “Nomus”, “Bepusht”, “Tugʻmas”, “Oʻjar homilador”, “Qora beva”, “Alfons”. Bu nomlarni yosh bolalar yoki katta yoshlilar oldida aytish noqulay. Masalan, kelin hovlida qaynotasining yonida: “Oyijon, keling “Tugʻmas” boshlandi” deb qaynonasini chaqira oladimi?! Mentalitetimizga bunday holatlar toʻgʻri kelmaydi-ku, nahot shu haqida oʻylanmagan boʻlsa?
Darhaqiqat, aktyorlarning mahorati borgan sari pastlamoqda. Albatta, oʻta kuchli bilim-salohiyatga, qobiliyatga ega aktyor va aktrisalar ham yoʻq emas, lekin sanoqda bor, sifatda yoʻq aktyorlar koʻproq. Oʻzbek kinosida yomon obraz – boʻrttirib pardozlangan, zamonaviy kiyingan, yaxshi obraz esa sipo, odmi kiyingan, roʻmol oʻragan, doim bechorahol koʻrinishda boʻladi. Jahon kino olamiga oʻzbek kinosini solishtiradigan boʻlsak, hali oʻrganadigan, oʻzgartiradigan jihatlar judayam koʻp. Amerikaning mashhur kinostudiyalaridan biri – “Edison” kinostudiyasida suratga olingan eng mashhur kinolar: “Poyezd oʻgʻirlanishi”, “Faust”, “Alisa ajoyibotlar mamlakatida”. Ularda rol o‘ynagan aktyorlar bergan intervyularida: “Oʻzimga berilgan rolni oʻynash davomida oʻta qiynaldim, baʼzi joylarida mazza qildim, kutgan natijaga erishganimdan soʻng oʻz-oʻzimdan faxrlandim”, deyishadi. Bu misolning keltirilishidan maqsad oʻzbek kinosida ham shunday sifati baland, koʻrishga arziydigan, xalqaro mukofotlarga sazovor boʻla oladigan filmlarning koʻpayishi, bizda ham shunday jon-jahdi bilan, bor qobiliyatini ishga solgan holda rol ijro etadigan aktyor va aktrisalar faqatgina sonda emas sifatda ham boʻlishi, televideniyemizning, kinosanoatimizning yaxshilanishiga boʻlgan istakdir. Dalil sifatida, oddiy xalq: uy bekalari, yoshlar va keksalar hamda talaba va oʻqituvchilar oʻrtasida oʻtkazilgan soʻrovnomani koʻzdan kechiramiz. Soʻrovnoma natijasiga koʻra, birinchi guruh(uy bekalari, yoshlar, keksalar) “Televizorda efirga uzatilayotgan koʻrsatuv va seriallarga sizning bahongiz qanday?” degan savolga oʻrtacha deya javob berishgan; ikkinchi guruh (oʻqituvchi va talabalar) xuddi shu savolga “yomon, koʻrishga arzimaydi” deya javob bergan. Bundan koʻrinib turibdiki, ilm orasida yurgan insonlar televideniyeda qoʻyilayotgan dasturlarning sifati past ekanligi, koʻrishga arzimasligini taʼkidlashgan.
Televideniyemizning ogʻriqli nuqtalaridan yana biri bu teleboshlovchilarning, koʻrsatuvlarga chaqirilgan mutaxassislarning, aktyor va aktrisalarning shevadan, koʻcha tilidan, chet el soʻzlaridan foydalanishi. Ayniqsa, koʻngilochar dasturlarda shevadan foydalanish, soʻzlarni buzib gapirishning meʼyordan ortishi tomoshabinlarni yoʻqotishga olib keladi. Yana bir katta masala reklama mavzusidir. “Reklama toʻgʻrisida”gi qonunga qanchalik amal qilinyapti? Ushbu qonunning 16-moddasida reklamaga doir asosiy talablar toʻgʻrisida maʼlumot berilgan. Unga koʻra quyidagilar taqiqlangan:
• milliy va oilaviy anʼanalarga, shuningdek, umum qabul qilingan normalarga zid boʻlgan shakllar, iboralar va obrazlardan foydalanish;
• ona sutining oʻrnini bosuvchi mahsulotlarni reklama qilish;
• bolalar va ularning sogʻligʻiga zarar yetkazuvchi mahsulotlari reklama qilish;
• energetik ichimliklarning reklamasini soat 7:00 dan soat 22:00 gacha televideniye va radio orqali reklama
qilish.
Bundan tashqari, dori vositalarini reklama qilishda taniqli shaxslarning, tibbiyot xodimlarining yoki tashqi koʻrinishi shifokorlarning tashqi koʻrinishiga oʻxshash shaxslarning ishtirok etishi ham taqiqlanadi. Dorilar reklamasida oʻta ehtiyotkorlik muhimdir. Dori vositalari har bir organizmga turlicha taʼsir qilishiga, allergik holatlarga va ogʻir kasalliklarni chaqirmasligiga eʼtibor bergan holda shifokor bilan maslahatlashib reklama qilingani maʼqul. Reklamalarning haddan ziyod ortishi kanal tomoshabinlarining kamayishiga olib kelmaydimi? Reklama orqali qoʻlga kiritilgan mablagʻ sifatsiz kino va seriallarga sarflanaversa, xalq ongini o‘stirishga, dunyoqarashini kengaytirishga qaratilgan maqsadlarimiz qachon amalga oshadi? Televideniyemizda qachon yangi, yetarlicha bilimga ega boʻlgan mutaxassislar paydo boʻladi? Har bir millatning televideniyesi uning koʻzgusidir. Xoʻsh, bugun biz koʻzguda kimni koʻryapmiz?
Muxlisa ORIPOVA,
O‘zDJTU talabasi
Shu kecha va kunduzda
SUN’IY INTELLEKT: TILSHUNOSLAR ENDI NIMA QILADI?
GENERAL VA YOSHLAR UCHRASHUVI
Robot fikrlay oladimi? Yoxud fizikadan 2024-yilgi Nobel mukofoti neyroto‘r kashfiyotchilariga berilgani haqida
XO‘JALIK MUDIRI EKANIMDAN FAXRLANAMAN! yoxud shu maoshga roziman!
OB-HAVO
0 C
Valyuta kurslari
Markaziy bank